Analiza portfelowa
Analiza portfelowa, analiza strategiczna, pozwala odpowiedzieć na pytanie jak należy kształtować obecny i przyszły portfel działalności przedsiębiorstwa, tak aby zmniejszać ryzyko funkcjonowania w zmieniającym się otoczeniu, oraz zwiększać efekty wdrażanych strategii.
Metody portfelowe należą do metod analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Metody portfelowe w analizie strategicznej to instrumenty oceny i projektowania modyfikacji w strukturze asortymentowej produktów, miejsca zajmowanego na rynku konkurencyjnym lub strategii i zarządzania. Jest częścią składową programu Controlling.
W uproszczeniu sprowadza się do pytania: Które produkty wycofywać a które promować i rozwijać ?
Analiza dostarcza danych o wielkości sprzedaży w wybranym okresie i uzyskiwanych marżach w rozbiciu na grupy towarowe i asortyment (towary). Dane są grupowane na okresy (miesiące, lata), Osoby odpowiedzialne, jednostki organizacyjne.